Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Minihjältar– ett pedagogiskt verktyg

I Brandbergens förskolor arbetar vi med Minihjältarna för en hållbar utveckling och varje förskola ska arbeta med miljöarbetet på egen hand och utveckla detta vidare inom varje förskola. Här på Tamburinen har vi valt att varje avdelning bygger vidare inom ämnen som återbruk, återvinning, samt närmiljö social miljö.

Foto: Beboy

Vårt arbete med Minihjältarna här på Tamburinen innebär bland annat att varje avdelning bygger vidare inom ämnen som återbruk, återvinning och när-och socialmiljö. Vi har även skapat en ny typ av grupp, en så kallad tvärgrupp, för de äldsta barnen på förskolan. De barn som till hösten ska börja i förskoleklass har ett samarbete för att skapa en gemenskap inför övergången till skolan samt för att fördjupa oss i ovanstående ämnen.

Minihjältarnas fördjupningsfrågor

• Hållbar utveckling och lärande
  • Grundläggande värden
  • Förståelse och medmänsklighet
  • Lek är grunden för utveckling, lärnade och välbefinnande
  • Komunikation och skapande
  • Hållbar utveckling samt hälsa och välbefinnande

Varje avdelning planerar för arbetet med minihjältarna så att det passar för barnens åldrar och involverar arbetet på barnens nivå. Vi utgår från Läroplanen för förskolan Lpfö18 för vår undervsining och kopplar ihop den med Minihjältarna.

Senast uppdaterad: 28 februari 2020